Wolność i wspólnota: etyka współzależności

Seria ostatnich książek i artykułów z czasopism dowodzi, że społeczność musi być brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, począwszy od indywidualnych klinicznych przypadków daremnego leczenia, a skończywszy na alokacji zasobów i reformie systemu opieki zdrowotnej. Wolność i wspólnota wnoszą wkład w tę dyskusję, ale nie poruszają konkretnych kwestii w bioetyce. Zamiast tego tworzy ramy dla ponownego przemyślenia szerszego zakresu kwestii związanych z polityką publiczną i etycznych. Tezą tej pracy jest to, że indywidualna autonomia i wolność są najlepiej rozumiane w naturalistycznej strukturze, która nadaje prymat funkcji opiekuńczej społeczności. Zobowiązanie etyczne nie pochodzi ani z wolności, ani z powłoki praw, które wielu myślicieli przypisuje zwyczajowo poszczególnym osobom, ale raczej z powodu zjawiska cierpienia, z punktu widzenia artykułu zawartego w wcześniejszej książce Loewy ego Cierpienie i wspólnota dobroczynna (Albany, NY: State University of New York Press, 1991). W związku z tym etyka nie jest kwestią praw osób izolowanych, a nie kwestią relacji międzyludzkich w otaczającej społeczności.
Loewy argumentuje, że wartość moralna opiera się na cierpieniu. Mówi się, że podmioty, w tym zwierzęta, mają wartość moralną, o ile są zdolne do cierpienia. (Konsekwencje tego poglądu dla wykorzystywania zwierząt w badaniach niestety nie są rozwijane). Zdolność do cierpienia stanowi prima facie zobowiązania. Loewy nie opisuje jednak szczegółowo systemu zobowiązań. Na przykład, nie jest jasne, w jaki sposób wierzy, że należy przypisywać priorytety między nie powodowaniem cierpienia, łagodzeniem cierpienia i zapobieganiem cierpieniem. Przy ograniczonych zasobach jedna osoba może nie być w stanie wykonać wszystkich trzech, jak rozpoznaje sam Loewy. Zamiast bezpośrednio odnosić się do tego rodzaju pytań, Loewy argumentuje, że takie pytania są możliwe tylko wtedy, gdy właściwie zrozumiemy stosunek obowiązku do społeczności.
Kluczem do tej relacji jest pogląd, że etyka oparta na cierpieniu nadaje wartość przetrwania jednostkom i społecznościom. To dość śmiałe twierdzenie wiąże się z trudnymi pytaniami empirycznymi i normatywnymi, które są tylko częściowo zbadane w niniejszej pracy. Relacje między jednostką a społecznością oraz relacje między społecznościami na różnych poziomach wyjaśniono w kategoriach pojęcia homeostazy. Loewy podkreśla, że pojęcie to definiuje relację dynamiczną, a nie statyczną. Jest to proces, w którym regulacja jest stała. Taka koncepcja jest zestawiona z dialektycznym zrozumieniem relacji między jednostkami i społecznościami (lub między społecznościami), które zakładają lub implikują konflikt. Nie ma przekonującej logicznej przyczyny, dla której społeczności i jednostki muszą być traktowane w kategoriach przeciwstawnych, chociaż tradycja myśli liberalnej wydaje się być ustalona na takie zestawienie. Argumentując przeciwko mainstreamowi, Loewy twierdzi, że społeczności nie są odpowiednio rozumiane pod względem teorii kontraktów społecznych. Zamiast postrzegać wspólnoty jako tworzone przez stowarzyszenia wolnych wykonawców, Loewy uważa wspólnoty za pierwotne byty, w które rodzą się jednostki i przez które są pielęgnowane i wspierane. Ta koncepcja nadaje postawie moralnej wspólnocie jako niezbędny warunek wszelkiej wartości, ale niekoniecznie nadaje autorytatywny status społeczności.
Chociaż trzeba powiedzieć więcej o praktycznych implikacjach tego spojrzenia na wspólnotę i jej etykę opartą na cierpieniu, zwłaszcza w odniesieniu do szeregu zagadnień z dziedziny bioetyki, autor porusza wiele różnych tematów, przedstawiając swoją ogólną pozycję. Loewy udowodnił, że znaczenie etyki opartej na cierpieniu jest tym, że w wyjątkowy sposób umożliwia zrozumienie kluczowej roli społeczności w etyce. Większość innych wspólnotowych podejść opiera się na myśli politycznej, którą Loewy wskazuje na to, że jest to zła arena budowania prawdziwej etyki współzależności.
George J. Agich, MD
Południowa Illinois University School of Medicine, Springfield, IL 62704

[podobne: hemohromatoza, nadmierna kifoza piersiowa, workf doz ]

Powiązane tematy z artykułem: hemohromatoza nadmierna kifoza piersiowa workf doz